"COENS LICHTVOETIGE ONGEMAK-AANPAK BRENGT
DE HELE ORGANISATIE OP EEN HOGER PLAN"

Marco Schaap, directeur Educatieve Academie van Hogeschool Viaa Zwolle

"COENS LICHTVOETIGE ONGEMAK-AANPAK BRENGT
DE HELE ORGANISATIE OP EEN HOGER PLAN"

Marco Schaap, directeur Educatieve Academie van Hogeschool Viaa Zwolle

Twee mensen in een verhitte discussie in een woonkamer, gebaren met hun handen. Televisie en planten op de achtergrond.

Moeilijk gesprek makkelijker maken

Basis van de goede voorbereidingen op een moeilijk gesprek is dat we allemaal zgn. kern-kwaliteiten hebben. In dit artikel nemen we je stapsgewijs mee om je gesprek tot een fijn onderhoud te brengen.

Een vrouw met een notitieboekje in haar hand, die er bezorgd uitziet, praat met een man in een schemerige kamer met geblokte gordijnen.

Feedback geven

Waarom feedback geven (of ook: je grens aangeven) zo moeilijk is, is omdat we een risico voelen, dat de ander er niet constructief mee om zal gaan. De ander kan namelijk kwaad worden, onbegrip tonen of je zelfs belachelijk maken. En dat zogenaamde ‘sociale risico’ vinden de meeste mensen zo

Een man spreekt op het podium met een microfoon, kleurrijke muzieknoten en artwork op een scherm achter hem. Publiek luistert.

Wat maakt en breekt gedragsverandering in organisaties?

‘Dat is toch gewoon roddelen? Waarom zegt ze dat dan niet gewoon tegen hém, i.p.v. achteraf tegen de baas. Achter zijn rug om! Over een veilige cultuur gesproken … ‘

Dat was de pittige en logische vraag die mij werd gesteld tijdens mijn lezing over psychologische veiligheid.

Herkenbare patronen doorbreken

Psychologische veiligheid is het belangrijkste criterium voor teamprestaties. Het is echter ook een onderwerp met een wat zwaar imago. Daarom wil ik je in bovenstaande video laten zien, hoe je eenvoudig kunt bijdragen aan meer veiligheid voor jezelf en anderen.

Illustratie van oranje pijlen die door en over een bakstenen muur navigeren, als symbool voor het overwinnen van barrières.

Omgaan met tegenslag

Omgaan met tegenslag. Het cliché wil natuurlijk, dat we van tegenslagen kunnen leren. Maar hoe komen we in die leerstand? En moeten we eigenlijk wel elke tegenslag zien als een leerervaring?

Een groep collega's die in een kantooromgeving rond een tafel met laptops en documenten aan het werk zijn en discussiëren.

Diversiteit en inclusie op de werkvloer

Diversiteit en inclusie op de werkvloer; voor veel organisaties staat dit hoog op de agenda. Maar is inclusie precies? Hoe is de relatie met diversiteit? Waaraan kun je zien, dat je op dit punt stappen vooruit aan het maken bent? Ik onderscheid graag 3 vormen

Kleurrijke spelstukken zijn op een wit oppervlak gerangschikt met kruisende lijnen, wat een netwerk- of verbindingsconcept suggereert.

De inclusieve organisatie: geven en nemen van ruimte

De inclusieve organisatie. Het is een zeer inspirerend perspectief. In zo’n organisatie komen immers alle (toekomstige) werknemers tot hun recht, ongeacht hun leeftijd, functie, geslacht, herkomst, levenswijze en -overtuiging, enzovoorts *).

Mensen zitten rond een houten tafel met laptops en notitieblokken; twee mensen schudden elkaar de hand in een vergadersetting.

Inclusief leiderschap, juist in tijden van verandering

Inclusief leiderschap, empathisch leiderschap, verbindend leiderschap: het zijn allemaal vormen van leiderschap, die de organisatie een veilige plek maken voor ieders opvattingen en emoties. Juist tijdens een verander-proces is daar meer dan ooit behoefte aan. Je kunt wel stellen, dat een veranderproces zonder groei of ontwikkeling in inclusief leiderschap gedoemd

Vier personen ontspannen in een gezellige woonkamer met planten, kletsend rond een klein tafeltje met hapjes en drankjes.

Verbinding zoeken

De essentie van persoonlijke groei. Verbinding zoeken. Contact maken. En dat steeds beter kunnen. Misschien is dat wel het doel van een menselijk leven.

Een persoon in pak maakt gebaren terwijl hij een diagram van een psychologisch veiligheidsmodel presenteert naast een piano.

Team performance

Psychologische Veiligheid is hot. Over dit belangrijkste criterium voor teamperformance wordt veel geschreven en gesproken. Maar om het echt op de agenda’s te krijgen moet het eerst veilig genoeg zijn. Hoe doorbreken we deze patstelling? Ik introduceer hier graag het Ruimte-model voor de Psychologische Veiligheid.

Scroll naar boven