Dat zég je toch niet? – communicatie tips voor gedragsverandering

Je kent toch wel die momenten dat je denkt: ‘Dat zég je toch niet?’ Of: ‘Dat dóe je toch niet!’ Meestal laat je het bij die gedachte. Soms spreek je hem wél uit. Wat je ook doet of denkt, in beide situaties leidt dit niet tot ander gedrag.

We zijn veel energie aan het verspillen over de vraag wat goed gedrag is en wat niet. Te veel wat mij betreft, omdat dit afleidt van een grotere vraag: hoe pakken we samen de onderliggende gemeenschappelijke uitdaging op? Zoals een betere relatie, eerlijke communicatie, een duurzame samenleving of wat dan ook.

En dat is niet eenvoudig. Zo speelt in de één op één relatie de zogenaamde ‘integriteitsparadox’. Prof. Naomi Ellemers beschrijft dit in haar boek de Voorbeeldige Organisatie:

“Hoe belangrijker mensen het vinden om het goede te doen, hoe meer ze in de verdediging schieten als ze worden aangesproken op hun gedrag.”

Uiteraard is voor jouzelf je morele verontwaardiging terecht. En niets is makkelijker en comfortabeler dan te genieten van je Eigen Grote Gelijk. Maar daarmee komt de ander niet in beweging.

Mocht je dit echt willen, dan volgen hieronder drie tips rondom communicatie, die wél kunnen leiden tot gedragsverandering. Twee van haar en eentje van mijzelf:

gedragsveranderingscommunicatie

  1. Weest eerst oprecht complimenteus in je communicatie

    Ga ervan uit dat ieder mens het goede probeert te doen. Zoek iets, dat een positieve indruk kan maken. En zeg dan, wat jij anders zou doen. Ellemers haalt een onderzoek aan, waaruit blijkt, dat slachtoffers van immoreel gedrag eerst zeiden: ‘Ik weet dat je een goed mens bent, maar …’ En vervolgens deden daders meer hun best om het goed te maken.

  2. Ga samen een open discussie aan over wat het ‘goede’ nu precies is

    Want dat is lang niet altijd duidelijk. ‘Er zijn wel universele waarden waarover iedereen het eens is’, zegt Ellemers, ‘zoals empathie, zorgen voor elkaar en eerlijk delen, maar over de invulling ervan verschillen mensen vervolgens van mening.

  3. Aanvaard het ongemak

    Discussies over morele keuzes en prioriteiten in communicatie zijn namelijk best pittig. Omdat mensen graag denken dat hun eigen morele standpunt het enige juiste is, slaan ze zulke gesprekken liever over. En da’s natuurlijk prima.

 

Maar echte gedragsverandering en groeien in verbinding en communicatie gaat gepaard met ongemak. Of zoals Ellemers in haar boek zegt, bijvoorbeeld over diversiteit:

“Mensen zeggen vaak: van diversiteit wordt alles alleen maar beter.
Natuurlijk niet! Je moet uit je comfortzone, mensen worden bang dat ze verkeerde grappen maken, natuurlijk is het niet alleen maar fijn.”

KORTOM: GEMAK DIENT DE MENS, MAAR ONGEMAK LAAT HEM GROEIEN!

Lees hier verder over gedragsverandering

Geen reactie's

Geef een reactie