Weerstand verminderen

Een stappenplan voor een gesprek om iemand meer mee dan tegen te krijgen.

Je zit vol energie, je wilt dingen verbeteren. Je wilt je collega’s daarin meenemen. Sommigen staan daar open voor. Maar vaak zul je ook weerstand tegenkomen.

Herken je het volgende?

  • Ze zeggen ja, maar ze doen nee
  • Ze denken, dat ik dit moet oplossen, maar ze moeten het zelf gaan doen
  • Ze zeggen: ‘die verbeteringen komen bovenop het normale werk en dat gaat toch voor.’
  • Ze zeggen: ‘ik doe het toch al goed genoeg?’
  • Je vraag je af: ‘hoe kan ik meer energie halen uit dit soort gesprekken?’

 

Weerstand tegen veranderingen of verbeteringen verkleinen begint natuurlijk met de vraag: wat kan ikzelf anders of beter doen?  Hieronder een paar behulpzame tips.

Voorafgaand aan het gesprek

  • Verken mogelijke issues: Ga vooraf na welke mogelijke zorgen of problemen medewerkers kunnen hebben. Kijk ook naar hun valkuilen of minder effectief gedrag
    onder druk. Zie hiervoor deze blog.
  • Complimenten in de aanslag: Heb een arsenaal van complimenten klaarstaan. Welke kwaliteiten zijn er? Positieve feedback kan wonderen verrichten.
  • Erken je eigen valkuilen: Wees eerlijk tegen jezelf. Welke valkuilen kunnen je gesprek beïnvloeden, zoals te snel naar oplossingen grijpen, terughoudendheid in verantwoordelijkheid delegeren, of ongeduld?

Een gesprek naar aanleiding van weerstand is zeker ook een kans om verder te bouwen aan de relatie.

Tijdens het gesprek

  1. Zeg wat je te zeggen hebt, geef daarna die ander oordeelvrij de ruimte voor zijn verhaal. Pas als we stoppen met oordelen ontstaat er namelijk ruimte voor groei en nieuwe inzichten. Luister actief en begrijp hun perspectief.
  2. Onderzoek waarderend: vraag door op positieve uitzonderingen. Passende vragen zijn hierbij:
  • Wanneer kreeg je wel energie van een verandering of verbetering? Weet je dat nog?
  • Wat heb je er toen aan gehad?
  • Wat maakte dat mogelijk, dat je er toen voor ging?
  • Hoe zouden we dat weer voor elkaar kunnen krijgen in deze situatie? Waar zou je behoefte aan hebben?
  1. Zet af en toe goede complimenten en kwaliteiten in en maak ruimte voor vertrouwen. Hiervoor gebruik je de gevonden Kernkwaliteiten. Voorbeelden:
    • ‘Laat ik voorop stellen, je bent een heel gedreven persoon. Als ik bijvoorbeeld zie hoe jij … ‘
    • ‘Begrijp me niet verkeerd, iedereen hier kan je complimenteren met hoe hulpvaardig jij bent. Laatst zei iemand nog tegen mij, dat jij …’
  2. Bouw aan de relatie. Benoem ook je eigen valkuilen en vraag door naar herkenbare situaties. Maak zo en passant om feedback vragen tot voorbeeldgedrag. Voorbeelden:
    • ‘Ik schiet wel eens door in mijn enthousiasme/verbeterdrift/daadkracht/hoe ik denk dat het zou moeten/enz. En dan kan ik nog me nog wel een …. gaan gedragen. Herken jij dat? Kun je daar een voorbeeld van noemen?
    • Heb je voor mij tips, waardoor ik wat effectiever kan zijn in wat ik wil bereiken? Wat zou bijvoorbeeld voor jou beter werken?

Na het gesprek

  1. Feedback verzamelen.
  2. Maak voor jezelf een overdraagbaar verhaal. Bijvoorbeeld: ‘ik sprak laatst met … en we hadden een goed gesprek, ook over mijn stijl om dingen voor elkaar te krijgen. Hij/zij gaf mij de tip om wat vaker/meer …. En ja, daar zat wel wat in.’ Maak met dit verhaal groeien in de manier waarop we elkaar betrekken tot iets, dat we makkelijker kunnen doen.
  3. Vertel aan anderen dit verhaal. Het zal wellicht niet makkelijk zijn. Wees ook op dit punt aanjager van nieuwe gedrag. Maak het verzamelen van dergelijke verhalen staande praktijk.

Gemak dient de mens. Ongemak laat hem groeien.

Geen reactie's

Geef een reactie