Verpleegkundig leiderschap tonen

Traject ‘Enthousiaste Aansprekers’ voor sprong in psychologische veiligheid

‘Ik had het lef om het gewoon te zeggen en sindsdien is de sfeer echt verbeterd.’

Verpleegkundige en deelneemster traject ‘Enthousiaste Aansprekers’.

 

Verpleegkundige, herken je dit?

  • De werkdruk is hoog, maar als de sfeer goed is kan ik dat prima aan. Ik krijg daar juist veel energie van.
  • Er zijn enkele personen, die helaas zorgen voor een slechtere sfeer. Het zou behoorlijk schelen als deze personen hun gedrag zouden veranderen, wat sympathieker zouden zijn. Juist onder druk.
  • Als ik bij zo’n persoon sta ingepland of moet praten over roosters of diensten zie ik gelijk op tegen de dag.
  • Er zijn wel cursussen of counseling om ermee om te gaan, maar degenen waar we last van hebben zitten daar natuurlijk niet bij.

verpleegkundig-leiderschap-tonen

HR-manager of ziekenhuisbestuurder, herken je dit?

  • Er is een vicieuze cirkel van personeelstekort, werkdruk en ziekteverzuim.
  • Een gezond en (psychologisch) veilig organisatie-klimaat is cruciaal om dit te doorbreken.
  • Er zijn vaak een paar enkelingen die dit tegenhouden met hun weinig empathische gedrag onder druk. Het kunnen chirurgen, artsen maar ook andere verpleegkundigen zijn. Soms zijn ze zich er niet eens van bewust.
  • Het blijkt lastig om deze personen daarop aan te spreken of tot inzicht te laten komen. Juist omdat deze vaak een sterke informele machtspositie hebben. De vicieuze cirkel blijft zo in stand.

Het zijn vaak een paar enkelingen die dit proces naar een (psychologisch) veiliger klimaat tegenhouden.

 

Het traject ‘Enthousiaste Aansprekers’ zorgt dat zorg- en verpleegkundig personeel leiderschap gaat tonen

  • Groepjes verpleegkundigen krijgen er lol in om samen te ontdekken, wat ze makkelijk anders kunnen doen en zeggen om op te komen voor een fijne werksfeer.
  • Men helpt elkaar om de ‘lastige personen’ op een constructieve manier aan te spreken op hun gedrag.
  • De aanpak is simpel, spannend, leerzaam, gezellig en leuk tegelijk.
  • Kern van de aanpak is de kracht van contextueel veranderen. Vaak hebben lastige, dominantere personen meer tegenwicht nodig. De Enthousiaste Aansprekers leren samen dit tegenwicht te geven en vormen daarmee een context voor mogelijke inzichten en gedragsverandering van hun collega’s.
  • Begeleider Coen Jutte is expert op het gebied van gedragsverandering en werkt samen met de Universiteit van Utrecht om de impact van zijn interventies te onderzoeken.
  • Het hoogste management ondersteunt dit traject en is nieuwsgierig naar de effecten.

Vaak hebben ‘lastige’, dominante personen meer tegenwicht nodig. Dat gaan we nu organiseren.

 

Investering voor verpleegkundig leiderschap tonen

Stap 1: werving van enthousiaste aansprekers

Investering: 1 uur per persoon, € 1.250 + € 10 per deelnemer, max. € 3500 (ex BTW en reiskosten)

Vorm: energieke lezing in de ‘kantine’ voor alle medewerkers

Coen Jutte is ook een inspirerend spreker. Hij verzorgt interactieve lezingen over gedragsverandering en psychologische veiligheid. Hij komt graag ook in de kantine. Resultaat van deze lezing:

  • Sprong in bewustwording van belang van een veilige cultuur.
  • Concrete tips hoe iedereen dit vanaf morgen kan stimuleren.
  • Spontane aanmeldingen van groepjes verpleegkundigen en anderen om Enthousiaste Aanspreker te zijn en daarmee de aandacht voor het onderwerp blijvend in actie om te zetten.

Stap 2: begeleiding van enthousiaste aansprekers

  • € 395 persoon, excl. BTW
  • 4 gesprekken van maximaal 1 uur over 10 weken
  • 6 personen per groepje, de gesprekken vinden plaats via teams.

Deelnemers voor stap 2 kunnen ook zonder stap 1 door de organisatie zelf geworven worden

Hoe het in de OK ook kan …

De chirurg is nukkig. En permitteert zich ook nu weer horkerig gedrag. Tot iemand zegt: ‘Ik weet dat we onder druk staan, jij ook. Maar zou je dit misschien iets aardiger kunnen zeggen.’ En iemand anders zegt: ‘Ja daar heb ik ook behoefte aan.’ Spontaan iemand anders: ‘Ik ook wel …’ Chirurg: ‘Wat zullen we nou krijgen?’ De 1e persoon: ‘Ja Kees, iets om rekening mee te houden. Maar ok mensen, we hebben ons punt gemaakt. Nu weer door!’

zorg personeel verpleegkundig leiderschap tonen

Geen reactie's

Geef een reactie