06 apr nieuwe ergernissen op het werk
Er zijn nieuwe ergernissen op het werk. In mijn workshops benoemen (senior-)professionals en leidinggevenden de laatste tijd iets, dat ze niet zo snel in het openbaar zullen zeggen:
We slaan toch een beetje door met z’n allen? Dat we de hele tijd met ieders gevoelens rekening te moeten houden?
- Ik ben soms wel een beetje klaar zijn met dat gepraat over veiligheid en dergelijke.
- Ik word gedwongen om eerst uitgebreid te vragen, hoe het met je kinderen gaat of je ingewikkelde privé-leven, terwijl voor ons beiden er gewoon nog een berg werk ligt. (Klik hier hoe je dit aanpakt *)
- Een grapje kun je tegenwoordig niet meer maken of achteraf blijkt iemand zich beledigd te voelen.
- Ik voel me als leidinggevende bijna onveilig als je onder druk een keertje je stem verheft.
Hieronder neem ik je graag mee in een manier om hiermee om te gaan.
Geniet van deze nieuwe ergernissen op het werk
Heerlijk. Zoek gelijkgestemden op. Omarm het idee, dat je er ff klaar mee bent. Van die dingen die de mensen tegenwoordig allemaal uitkramen. Verschrikkelijk! ‘Nou, het voelt gewoon niet goed …’ of ‘Ik stel me toch kwetsbaar op?’ Al die gevoeligheden waar je mee rekening mee moet houden. Mensen kunnen zo snel gekrenkt worden. Het lijkt wel de terreur van de krenking…
Je ergernis of irritaties houden je lekker in de comfortzone
Even stukje psychologie. Jouw ergernis of irritatie is een vechtreactie om zelf niet te veranderen. Je maakt je groot en zegt ‘ik ben ok, de ander niet. Ik hoef hier niet te veranderen!’ Zie ook mijn blog ‘uit je comfortzone stappen’.
Realiseer je dan, dat er inderdaad nooit iets gaat veranderen. Sterker: dit soort situaties zullen vaker terugkomen en je zal je steeds meer gaan ergeren. De maatschappelijke ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen gaan namelijk gewoon door. Het is niet anders.
Excellente leiders durven het ongemak aan te gaan
Over je ergernissen of irritaties heen stappen is natuurlijk niet eenvoudig. Het voelt ongemakkelijk om te proberen vanuit verbinding met jezelf verbinding met de ander te maken.
Excellente leiders doen dit juist wel! Zij maken het verschil, doordat zij minder angst hebben voor dit ongemak en dit juist zien als een trigger voor een andere benadering. Zo hebben zij geleerd om tussen hard en zacht te schakelen met optimaal rendement. Dat kan jij ook!
Hier vier stappen om je ergenis constructief in te zetten:
- Emoties zijn niet verwijtbaar. Jouw ergernis of irritatie is prima en de onzekerheid van de ander is dat ook. Kies een overstijgend mild perspectief, waarin we allemaal mensen van vlees en bloed zijn en worstelen met de vraag hoe we groeien in de manier waarop we met elkaar omgaan. Kies aan de voorkant daarom een milde houding, zowel voor jezelf als voor de ander.
- Open met het delen van je ongemak. Zeg: ‘Ik ga misschien iets ongemakkelijks zeggen, ik vind het zelf in elk geval best ongemakkelijk’. Het emotionele brein van de ander komt daarmee al in een zeer alerte stand. Zonder dat er IETS inhoudelijks gezegd is. Op onbewust niveau gaat de inhoudelijke klap daarna altijd meevallen.
- De game-changer: JIJ wilt groeien, de ander gaat je helpen. Zeg wat je te zeggen hebt, maar formuleer dit als iets waar jij beter mee wilt leren omgaan. Als iets, waar jij in wilt groeien: ‘Ik merk dat ik niet de rust heb om naar jouw verhaal te luisteren, ik word daar ongeduldig van’. Of: ‘Ik merk, dat jouw morele kompas zo sterk staat afgesteld, dat ik daar onzeker van wordt.’ Hoofdzaak is om jezelf moreel niet superieur te vinden en en zo een optimale (jawel, daar zijn we weer!) veiligheid te creeeren.
- Laat de ander jouw probleem helpen oplossen: Herken je dat? Waaraan merk je dat bij mij? Jij doorbreekt hiermee echt een patroon. Het maakt ruimte voor de ander om eerlijke feedback te geven over jouw ongeduldige of onzekere gedrag. De omgekeerde wereld, maar je zult versteld staan van het effect: De ander krijgt ruimte om vervolgens te zeggen: ‘ik begrijp jou ongeduld ergens ook wel.’ Je ergernis/ongeduld/onzekerheid is een probleem van jou geworden, waar de ander rekening mee wil houden!
*) Voorbeeld: stel een dappere ongemakkelijke vraag
Sorry, dat ik je nu even onderbreek in je verhaal. Misschien is het ongemakkelijk wat ik ga zeggen. …. (even een betekenisvolle stilte) ….
Maar wat ik bij mezelf merk is, dat als ik met jou praat, ik eigenlijk gewoon niet over je privé-leven wil praten, maar door wil met werk. En wellicht merk jij ook wel die druk of onrust van mij. Herken je dat? Dat ik druk zet op jou. Wanneer doe ik dat dan? ….. Ok, ik begrijp het. Wat denk jij, dat voor ons beter zou werken?
Enzovoorts …
Samen met je management-team verder groeien
Als jij met je team de groei in bovenstaande serieus wil nemen, zul je merken dat verbeteren van werk en processen makkelijker gaat en jullie daardoor ook beter presteren. Zie ook de uitleg op deze pagina. Neem in dat geval gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek, hoe ik jullie team kan helpen om de moed te hebben dit samen op te pakken en onderdeel te laten worden van jullie cultuur.
Geen reactie's