nieuwe ergernissen op het werk

Er zijn nieuwe ergernissen op het werk. In mijn workshops benoemen (senior-)professionals en leidinggevenden de laatste tijd iets, dat ze niet zo snel in het openbaar zullen zeggen:

We slaan toch een beetje door met z’n allen? Dat we de hele tijd met ieders gevoelens rekening te moeten houden?

  • Ik ben soms wel een beetje klaar zijn met dat gepraat over veiligheid en dergelijke. 
  • Ik word gedwongen om eerst uitgebreid te vragen, hoe het met je kinderen gaat of je ingewikkelde privé-leven, terwijl voor ons beiden er gewoon nog een berg werk ligt. (Klik hier hoe je dit aanpakt *)
  • Een grapje kun je tegenwoordig niet meer maken of achteraf blijkt iemand zich beledigd te voelen.
  • Ik voel me als leidinggevende bijna onveilig als je onder druk een keertje je stem verheft.

Hieronder neem ik je graag mee in een manier om hiermee om te gaan.

Geniet van deze nieuwe ergernissen op het werk

Heerlijk. Zoek gelijkgestemden op. Omarm het idee, dat je er ff klaar mee bent. Van die dingen die de mensen tegenwoordig allemaal uitkramen. Verschrikkelijk! ‘Nou, het voelt gewoon niet goed …’ of ‘Ik stel me toch kwetsbaar op?’ Brrr, om puistjes van te krijgen.

Je ergernis of irritaties houden je lekker in de comfortzone

Even stukje psychologie. Jouw ergernis of irritatie is een vechtreactie om zelf niet te veranderen. Je maakt je groot en zegt ‘ik ben ok, de ander niet. Ik hoef hier niet te veranderen!’ Zie ook mijn blog ‘uit je comfortzone stappen’.

Realiseer je dan, dat er inderdaad nooit iets gaat veranderen. Sterker: dit soort situaties zullen vaker terugkomen en je zal je steeds meer gaan ergeren. De maatschappelijke ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen gaan namelijk gewoon door. Het is niet anders.

ergernissen op het werk irritaties op de werkvloer omgaanExcellente leiders durven het ongemak aan te gaan

Over je ergernissen of irritaties heen stappen is natuurlijk niet eenvoudig. Het voelt ongemakkelijk om te proberen vanuit verbinding met jezelf verbinding met de ander te maken.

Excellente leiders doen dit juist wel! Zij maken het verschil, doordat zij minder angst hebben voor dit ongemak en dit juist zien als een trigger voor een andere benadering. Zo hebben zij geleerd om tussen hard en zacht te schakelen met optimaal rendement. Dat kan jij ook!

Hier drie stappen om over deze ergernissen heen te stappen:

  1. Emoties zijn niet verwijtbaar. Jouw ergernis of irritatie is prima en de onzekerheid van de ander is dat ook. Kies een overstijgend mild perspectief, waarin we allemaal mensen van vlees en bloed zijn en worstelen met de vraag hoe we groeien in de manier waarop we met elkaar omgaan.
  2. De game-changer: durf bescheiden te zijn. Hoofdzaak is om jezelf moreel niet superieur te vinden en creëer zo een optimale (jawel, daar zijn we weer!) veiligheid: ‘Ik ben misschien niet zo goed in dit soort gesprekken. Ik wil vaak snel naar de oplossing, ik heb niet al te veel geduld. Ik wil eigenlijk het liefst weer naar de inhoud. Herken je dat? Waaraan merk je dat? Deze stap is de game-changer. Jij doorbreekt hiermee echt een patroon. Het maakt ruimte voor de ander om eerlijke feedback te geven over jouw ongeduldige gedrag. De omgekeerde wereld, maar je zult versteld staan van het effect!
  1. Stel de volgende vragen als je ergernissen of irritaties op het werk ervaart
  • Waar zit je precies mee?
  • Wat zou voor jou wel werken?
  • Wat zou jij kunnen doen om daarvoor te zorgen?
  • Hoe kan ik je daarbij helpen?

*) Voorbeeld: stel een dappere ongemakkelijke vraag

Sorry, dat ik je nu even onderbreek in je verhaal. Maar wat ik bij mezelf merk is, dat als ik met jou praat, ik eigenlijk gewoon niet over je privé-leven wil praten, maar door wil met werk. En wellicht merk jij ook wel die druk van mij. Herken je dat? Dat ik druk zet op jou. Wanneer doe ik dat dan? ….. Ok, ik begrijp het. Wat zou voor jou wel werken?

Enzovoorts …

Samen met je management-team verder groeien

Als jij met je team de groei in bovenstaande serieus wil nemen, zul je merken dat verbeteren van werk en processen makkelijker gaat en jullie daardoor ook beter presteren. Zie ook de uitleg op deze pagina. Neem in dat geval gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek, hoe ik jullie team kan helpen om de moed te hebben dit samen op te pakken en onderdeel te laten worden van jullie cultuur.

Geen reactie's

Geef een reactie